Система управления цифровым развитием

Новая сістэма кіравання лічбавым развіццём сфарміравалася ў нашай краіне пасля ўступлення ў сілу Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 7 красавіка 2022 г. № 136 (Указ № 136).

У яго развіццё прыняты шэраг нарматыўных прававых актаў, якія вызначылі інстытуты гэтай сістэмы. Апошнія створаны для эфектыўнай працы новага механізму рэалізацыі ад-праектаў. Візуальна сфармаваная вертыкаль кіравання лічбавым развіццём сістэма можа быць прадстаўлены ў выглядзе трох асноўных узроўняў (гл. малюнак ніжэй).

Першы ўзровень-стратэгічны, адведзены Міністэрству сувязі і інфарматызацыі (Мінсувязі). Для прыняцця рашэнняў па пытаннях лічбавага развіцця пры Мінсувязі створаны Савет па праектах у сферы лічбавага развіцця (Савет) - міжведамасны каардынацыйны орган. У яго склад уваходзяць кіраўнікі (або іх намеснікі) Адміністрацыі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, Мінсувязі, Міністэрства эканомікі, Міністэрства фінансаў, Міністэрства юстыцыі, Міністэрства антыманапольнага рэгулявання і гандлю, Аператыўна-аналітычнага цэнтра пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь, Камітэта дзяржаўнага кантролю.

Савет вырашае пытанні аб мэтазгоднасці рэалізацыі мерапрыемстваў перад правядзеннем экспертызы, між тым прыняцце рашэння саветам аб мэтазгоднасці рэалізацыі пілотных праектаў ажыццяўляецца
на падставе вынікаў экспертызы. Ён таксама разглядае пілотныя праекты, звязаныя з укараненнем інфармацыйных сістэм і лічбавых платформаў у рамках дзяржаўна-прыватнага партнёрства, і прымае рашэнні аб неабходнасці і ўмовах іх рэалізацыі. Акрамя гэтага, Савет ажыццяўляе ўзгадненне паказчыкаў лічбавага развіцця галін эканомікі і адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак.

Арганізацыйна-тэхнічнае, навукова-метадычнае і экспертнае суправаджэнне працэсаў лічбавага развіцця замацавана за цэнтрам перспектыўных даследаванняў (ЦПІ), які створаны ў структуры ААТ «Гіпрасувязь», а таксама за цэнтрам лічбавага развіцця (ЦЦР). Акрамя гэтага, СП і фармуе прапановы па праектах прагнозаў лічбавага развіцця, паказчыкам ўзроўню лічбавага развіцця галін і рэгіёнаў, збірае інфармацыю для ацэнкі эфектыўнасці рэалізацыі мерапрыемстваў. ЦЦР мае статус галаўной арганізацыі па рэалізацыі мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця. Будучы галаўной арганізацыяй, ЦЦР выконвае функцыі па распрацоўцы і суправаджэнні дзяржаўных лічбавых рашэнняў, удзелу ў стварэнні адзінай архітэктуры дзяржаўных лічбавых платформаў і інфармацыйных сістэм, а таксама забеспячэнню каардынацыі дзейнасці дзяржаўных органаў і арганізацый па пытаннях распрацоўкі тэхнічных рашэнняў і маніторынгу ходу рэалізацыі мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця.

У адпаведнасці з Указам № 136 каардынацыю лічбавага развіцця на галіновым і міжгаліновым узроўнях ажыццяўляюць асобы, адказныя за пытанні лічбавага развіцця (як правіла, гэта намеснікі кіраўнікоў дзяржорганаў), практычную рэалізацыю мерапрыемстваў і праектаў забяспечваюць «офісы цыфравізацыі». "Офісы цыфравізацыі" вызначаны з ліку юрыдычных асоб, падпарадкаваных (якія ўваходзяць у сістэму) дзяржаўным органам і іншым дзяржаўным арганізацыям, і (або) з ліку структурных падраздзяленняў дадзеных дзяржаўных органаў і іншых дзяржаўных арганізацый. Пералік "офісаў цыфравізацыі" з ліку юрыдычных асоб, падпарадкаваных (якія ўваходзяць у сістэму) дзяржаўным органам і іншым дзяржаўным арганізацыям вызначаны ва ўказе № 381.