Механізм рэалізацыі мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця

Дзеючы механізм рэалізацыі мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця выбудоўваюць наступныя нарматыўныя прававыя акты:

Закон Рэспублікі Беларусь ад 13 ліпеня 2012 г. № 419-З «аб дзяржаўных закупках тавараў (работ, паслуг)» (Закон аб дзяржзакупках);
Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 7 красавіка 2022 г. № 136 " аб органе дзяржаўнага кіравання ў сферы лічбавага развіцця і пытаннях інфарматызацыі "(Указ № 136);
Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 29 лістапада 2023 г. № 381 " аб лічбавым развіцці "(Указ № 381);
Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 25 ліпеня 2016 г. № 289 «аб парадку фарміравання, фінансавання, выканання і ацэнкі эфектыўнасці рэалізацыі дзяржаўных праграм "(Указ № 289);
Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 4 лістапада 2022 г. № 757 " аб мерах па рэалізацыі Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 7 красавіка 2022 г. № 136 "(пастанова №757);
Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 21 красавіка 2023 г. № 280 " аб мерах па рэалізацыі Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 7 красавіка 2022 г. № 136 "(пастанова № 280);
Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 15 чэрвеня 2019 г. № 395 «аб рэалізацыі Закона Рэспублікі Беларусь «Аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у Закон Рэспублікі Беларусь " Аб дзяржаўных закупках тавараў (работ, паслуг) "(пастанова № 395);
Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 26 мая 2009 г. № 673 «аб некаторых мерах па рэалізацыі Закона Рэспублікі Беларусь «Аб інфармацыі, інфарматызацыі і абароне інфармацыі "(пастанова № 673);
Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 15 сакавіка 2024 г. № 184 "аб рэалізацыі Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 29 лістапада 2023 г. № 381" (пастанова № 184);
Пастанова Мінсувязі ад 29 красавіка 2023 г. № 9 " аб узроўні лічбавага развіцця галін эканомікі і адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак»;
Пастанове Міністэрства сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь ад 6 кастрычніка 2022 г. № 15 " аб форме тэхнічнага пашпарта мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця "(пастанова Мінсувязі № 15);
Пастанова Мінсувязі ад 6 кастрычніка 2022 г. № 17 «Аб парадку стварэння, развіцця і ўзаемадзеяння дзяржаўных лічбавых платформаў і дзяржаўных інфармацыйных сістэм "(пастанова Мінсувязі № 17);
Пастанова Міністэрства сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь ад 6 кастрычніка 2022 г. № 18 " Аб пераліку мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця»;
Пастанова Міністэрства сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь ад 6 кастрычніка 2022 г. № 19 «аб умовах уключэння мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця ў дзяржаўныя і іншыя праграмы» (пастанова Мінсувязі № 19).

На малюнку ніжэй прадстаўлены асноўныя этапы рэалізацыі мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця.

  1. Ініцыяванне мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця

Дзяржаўныя органы і арганізацыі (ініцыятары, заказчыкі мерапрыемстваў) могуць рэалізоўваць мерапрыемствы ў сферы лічбавага развіцця толькі пасля ўключэння такіх мерапрыемстваў у дзяржаўныя і іншыя праграмы, у тым ліку галіновыя і (або) міжгаліновыя Праграмы, Праграмы сацыяльна-эканамічнага развіцця адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак, рэгіянальныя комплексы мерапрыемстваў.

На этапе ініцыявання мерапрыемства дзяржаўным органам і арганізацыям неабходна суаднесці планаванае мерапрыемствам з пералікам мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця, які вызначаецца Міністэрствам сувязі і інфарматызацыі.

Затым дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі распрацоўваецца
і накіроўваецца ў Мінсувязі тэхнічны пашпарт мерапрыемствы ў сферы лічбавага развіцця. Форма тэхнічнага пашпарта вызначана
у пастанове Мінсувязі № 15.

Паслугі па распрацоўцы тэхнічнага пашпарта на дагаворнай аснове могуць прадаставіць (у межах сродкаў, якія прадугледжваюцца ў адпаведным бюджэце на ўтрыманне дзяржаўных органаў і арганізацыі):

  1. Разгляд тэхпашпарта і прыняцце рашэння аб мэтазгоднасці рэалізацыі мерапрыемства (не больш за 30 каляндарных дзён)

Мінсувязі з прыцягненнем РУП " ЦЦР " разглядае тэхпашпарт на прадмет:

адпаведнасці пераліку мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця, які вызначаецца Мінсувязі;

адпаведнасці адзінай тэхнічнай і тэхналагічнай палітыцы ў сферы лічбавага развіцця;

выканання задач сацыяльна-эканамічнага развіцця Рэспублікі Беларусь і яе адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак;

дасягненні паказчыкаў ўзроўню лічбавага развіцця.

Вынікі разгляду тэхнічнага пашпарта прадстаўляюцца ў Савет па праектах у сферы лічбавага развіцця (савет) для прыняцця рашэння аб мэтазгоднасці (немэтазгоднасці) рэалізацыі мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця.

  1. Экспертыза тэхнічнага пашпарта (не больш за 30 каляндарных дзён)

Пасля прыняцця рашэння Савета аб мэтазгоднасці рэалізацыі мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця Мінсувязі на працягу трох рабочых дзён накіроўвае тэхнічны пашпарт на экспертызу ў ЦПИ.

У выпадку прыняцця рашэння саветам аб мэтазгоднасці і, адначасова, аб дапрацоўцы тэхнічнага пашпарта тэрмін накіравання на экспертызу адлічваецца з моманту прадастаўлення Мінсувязі дапрацаванага тэхнічнага пашпарта.

У дачыненні да тэхнічнага пашпарта мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця, фінансаванне якога плануецца за кошт сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовых бюджэтаў, экспертыза праводзіцца ў абавязковым парадку. У сваю чаргу распрацоўка і наступная экспертыза тэхнічных пашпартоў мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця фінансаванне якіх плануецца за кошт іншых крыніц, ажыццяўляюцца на добраахвотнай аснове.

Парадак правядзення экспертызы рэгулюецца Палажэннем аб аб'ектах экспертызы ў сферы лічбавага развіцця, парадку яе арганізацыі і правядзення, зацверджаным пастановай № 757.

Правядзенне экспертызы тэхнічнага пашпарта накіравана на аналіз і ацэнку:

захавання адзінай тэхнічнай і тэхналагічнай палітыкі ў сферы лічбавага развіцця, адпаведнасці адзінай архітэктуры дзяржаўных лічбавых платформаў і якія далучаюцца да іх інфармацыйных сістэм;

выканання патрабаванняў да стварэння, развіцця, узаемадзеяння дзяржаўных лічбавых платформаў і дзяржаўных інфармацыйных сістэм, забеспячэння іх сумяшчальнасці;

дастатковасці планаваных тэрмінаў і парадку рэалізацыі мерапрыемства для дасягнення заяўленых мэтаў, задач і чаканых вынікаў;

дастатковасці ствараемых і набываюцца праграмнага забеспячэння, тэхнічных сродкаў і (або) комплексаў праграмна-тэхнічных сродкаў для дасягнення заяўленых мэтаў, задач і чаканых вынікаў;

функцыянальных, тэхнічных, тэхналагічных і іншых характарыстык ствараемых і набываюцца праграмнага забеспячэння, тэхнічных сродкаў і (або) комплексаў праграмна-тэхнічных сродкаў, а таксама магчымасці дасягнення значэнняў названых характарыстык;

абгрунтаванасці планаваных аб'ёмаў фінансавання і іх дастатковасці для рэалізацыі мерапрыемства;

прадугледжаных арганізацыйна-тэхнічных і іншых мер па практычным укараненні і эфектыўным выкарыстанні вынікаў мерапрыемства.

Пасля правядзення экспертызы тэхнічны пашпарт уносіцца ў Мінсувязі, а таксама дзяржаўнаму органу або арганізацыі, якія ўнеслі яго на разгляд для дапрацоўкі або ўключэння мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця ў дзяржаўныя і іншыя праграмы.

У выпадку недапрацоўкі тэхнічнага пашпарта на працягу трох месяцаў з дня атрымання вынікаў экспертызы Мінсувязі ініцыюе паўторны разгляд на Савеце пытання аб мэтазгоднасці рэалізацыі мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця. Рашэнне савета прымаецца на працягу 10 рабочых дзён з даты ўнясення Мінсувязі пазначанага пытання. Пры паўторным прыняцці рашэння саветам аб мэтазгоднасці такога мерапрыемства яно ўключаецца ў дзяржаўную ці іншыя праграмы.

  1. Уключэнне мерапрыемства ў дзяржаўныя і іншыя праграмы

Мерапрыемства ўключаецца ў дзяржаўныя праграмы ў парадку, устаноўленым ва ўказе № 289.

Умовы для ўключэння мерапрыемстваў у дзяржаўныя праграмы вызначаны ў пастанове Мінсувязі № 19.

Акрамя таго, устаноўлена, што мерапрыемствы, фінансаванне якіх плануецца за кошт сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовых бюджэтаў, уключаюцца ў дзяржаўныя праграмы ў сферы лічбавага развіцця пры ўмове накіраванасці і мерапрыемствы ў сферы лічбавага развіцця:

на рашэнне задач агульнанацыянальнага сістэмаўтваральнага характару;

на рэалізацыю дзяржаўных функцый большасцю рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання;

на ўкараненне вынікаў выканання мерапрыемства адначасова ў некалькіх абласцях краіны.

Мерапрыемствы ўключаюцца ў іншыя праграмы (рэгіянальныя комплексы мерапрыемстваў), калі мерапрыемствы накіраваны на рашэнне задач галіновага (рэгіянальнага) маштабу.

Мерапрыемствы, фінансаванне якіх плануецца не за кошт сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовых бюджэтаў, уключаюцца:

- у галіновыя і (або) міжгаліновыя праграмы, калі мерапрыемствы накіраваны на вырашэнне задач галіны (галін) эканомікі;

– у Праграмы сацыяльна-эканамічнага развіцця адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак і рэгіянальныя комплексы мерапрыемстваў, калі мерапрыемствы накіраваны на рашэнне задач рэгіёну, а таксама маштабаванне вынікаў паспяхова рэалізаваных пілотных праектаў у сферы лічбавага развіцця.

Пры гэтым галіновыя і міжгаліновыя праграмы, якія фінансуюцца не за кошт сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовых бюджэтаў, фармуюцца і зацвярджаюцца дзяржаўнымі органы і арганізацыямі ў парадку, які яны вызначаюць самі. Аднак такія праграмы адпавядаюць з Мінсувязі.

У сваю чаргу, мерапрыемствы, якія фінансуюцца за кошт сродкаў рэспубліканскага бюджэту, прадугледжаных на навуковую, навукова-тэхнічную і інавацыйную дзейнасць, уключаюцца ў навукова-тэхнічныя праграмы і дзяржаўныя праграмы навуковых даследаванняў. Такія мерапрыемствы згодна з Указам № 136 уключаюцца ў адпаведныя праграмы таксама пры ўмове ўзгаднення
іх рэалізацыі з Мінсувязі.

  1. Правядзенне працэдуры дзяржаўнай закупкі па выбары выканаўцы мерапрыемства

Асноўнымі нарматыўнымі прававымі актамі ў сферы арганізацыі правядзення працэдуры дзяржаўнай закупкі з'яўляюцца Закон аб дзяржзакупках і пастанова Саўміна № 395.

Згодна з названым нарматыўным прававым актам заказчыкамі Дзяржаўнай праграмы ў адпаведнасць з тэхнічнымі пашпартамі, якія атрымалі станоўчыя заключэння экспертызы ў сферы лічбавага развіцця, распрацоўваюцца дакументы, якія прадастаўляюцца ўдзельнікам для падрыхтоўкі прапаноў на ўдзел у гэтых працэдурах дзяржаўных закупак.

У якасці выканаўцы мерапрыемства могуць выступаць» офісы цыфравізацыі " ці іншыя арганізацыі, вызначаныя на конкурснай аснове.

Для правядзення дзяржаўных закупак у сферы лічбавага развіцця да ўдзельнікаў прадастаўляюцца наступныя дадатковыя патрабаванні:

- здольнасць удзельніка выканаць работы (аказаць паслугі) на суму не менш за 50% кошту прадмета дзяржзакупкі ўласнымі сіламі;

- наяўнасць вопыту выканання супастаўных па цане дагавораў на выкананне тоесных або аналагічных работ (паслуг) на працягу 5 гадоў да даты ўдзелу ў працэдуры;

- дзелавая рэпутацыя ўдзельніка.

Дадатковыя патрабаванні не ўстанаўліваюцца ў выпадку правядзення працэдуры закупак з адной крыніцы ў адпаведнасці з пунктамі 4, 5, 9, 11, 12 і 38 дадатку да Закона аб дзяржзакупках.

Конкурсныя і іншыя дакументы, вызначаныя ўказам № 381, распрацоўваюцца заказчыкамі дзяржаўных і іншых праграм.

Важна адзначыць, што ўказам № 381 устаноўлены дадатковыя істотныя ўмовы дагавора дзяржаўнай закупкі на стварэнне, развіццё (мадэрнізацыю, дапрацоўку) дзяржаўных лічбавых платформаў і дзяржаўных інфармацыйных сістэм (рэсурсаў) акрамя тых, што вызначаны грамадзянскім заканадаўствам:

вызначэнне ўладальніка (уладальнікаў) маёмасных правоў на аб'екты інтэлектуальнай уласнасці, створаныя пры выкананні дагавора дзяржаўнай закупкі;

перадача зыходнага тэксту і аб'ектнага кода кампутарнай праграмы, створанай пры выкананні дагавора дзяржаўнай закупкі, заказчыку;

аб'ём выконваемых (аказваемых) выканаўцам работ (паслуг) без прыцягнення субпадрадчыкаў (сувыканаўцам).

  1. Рэалізацыя мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця

Парадак стварэння, развіцця і ўзаемадзеяння дзяржаўных лічбавых платформаў, дзяржаўных інфармацыйных сістэм вызначаны ў пастанове Мінсувязі № 17.

Асобна адзначым, што ў ходзе рэалізацыі можа ўзнікнуць неабходнасць унесці змены ў дагавор дзяржаўнай закупкі або тэхнічны пашпарт. Парадак змянення ўмоў дагавора рэгулюецца Указам № 136 і пастановай № 395.

Пры унясенні змяненняў у тэхнічны пашпарт
ён падлягае экспертызе.

У выпадку ўнясення змяненняў у дагавор неабходна правядзенне экспертызы дадзенага дагавора. У сваю чаргу, тэхнічны пашпарт не патрабуе экспертызы, аднак ён падлягае актуалізацыі ў адпаведнасці з прынятымі зменамі. Пры неабходнасці могуць быць унесены змены ў Дзяржаўную праграму.

Дзяржаўныя лічбавыя платформы, інфармацыйныя сістэмы (рэсурсы), распрацаваныя ў ходзе рэалізацыі мерапрыемстваў, падлягаюць абавязковай рэгістрацыі ў адпаведнасці з пастановай Саўміна № 673. Заява на рэгістрацыю дзяржаўных лічбавых платформаў, інфармацыйных сістэм (рэсурсаў) павінна быць пададзена на працягу трох месяцаў з даты падпісання акта прыёмкі дзяржаўнай лічбавай платформы, інфармацыйнай сістэмы ў пастаянную эксплуатацыю. Дадзеная заява падаецца з дапамогай адзінага партала электронных паслуг.

Пры гэтым прадастаўленне інфармацыйных і (або) электронных паслуг на аснове інфармацыі, якая змяшчаецца ў дзяржаўных лічбавых платформах, інфармацыйных сістэмах (рэсурсах), дапускаецца толькі пасля іх дзяржаўнай рэгістрацыі.

Механізм рэалізацыі мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця, што фінансуюцца са сродкаў мясцовых інавацыйных фондаў

У выпадку фінансавання мерапрыемства са сродкаў мясцовых інавацыйных фондаў (міф), тэхнічны пашпарт накіроўваецца ў абласныя (Мінскі гарадскі) выканаўчыя камітэты, якія праводзяць конкурсны адбор мерапрыемстваў, што фінансуюцца за кошт міф. Парадак такога конкурснага адбору адпаведна вызначаецца абласнымі (Мінскім гарадскім) Саветамі дэпутатаў на аснове метадычных рэкамендацый, распрацаваных Мінсувязі.

Пакрокавы алгарытм прыняцця рашэння аб фінансаванні і рэалізацыі названых мерапрыемстваў выглядае наступным чынам.

  1. Размяшчэнне інфармацыі аб правядзенні конкурснага адбору мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця, што фінансуюцца са сродкаў міфа,

з указаннем парадку і тэрмінах яго правядзення.

  1. Накіраванне па выніках конкурснага адбору тэхнічных пашпартоў мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця ў Мінсувязі для разгляду Саветам па праектах у сферы лічбавага развіцця пры Мінсувязі (Савет).

Звярніце ўвагу.

У тэхнічных пашпартах мерапрыемстваў, названых вышэй, у якасці заказчыка паказваюцца толькі аблвыканкамы (Мінгарвыканкам), паколькі яны з'яўляюцца распарадчыкамі сродкамі міф.

  1. Разгляд тэхнічных пашпартоў на пасяджэнні Савета для прыняцця рашэння аб мэтазгоднасці (немэтазгоднасці) рэалізацыі мерапрыемстваў.
  2. Напрамак тэхнічных пашпартоў мерапрыемстваў у ЦПИ для правядзення іх экспертызы.
  3. Дапрацоўка тэхнічнага пашпарта мерапрыемства ў сферы лічбавага развіцця з улікам рэкамендацый экспертаў (у выпадку неабходнасці такой дапрацоўкі).
  4. Уключэнне мерапрыемстваў у сферы лічбавага развіцця ў парадку, устаноўленым заканадаўствам, у рэгіянальны комплекс мерапрыемстваў абласцей або г. Мінска.

7. Выдзяленне сродкаў у парадку, вызначаным указам № 357,
у тым ліку арганізацыям, пералічаным у пункце 17 гэтага ўказа з улікам кола суб'ектаў-атрымальнікаў, на якіх распаўсюджваецца дзеянне
Указа № 136"»